Historia

Legenda, która trwa od dziewięćdziesięciu pięciu lat.

15 marca 1921 w Genui została założona „Società Anonima Moto Guzzi”, udziałowcami spółki byli Emanuele Vittorio Parodi, znany genueński armator, jego syn Giorgio i jego przyjaciel Carlo Guzzi.

Giorgio i Carlo oraz ich dawny towarzysz z Królewskich Wojsk Lotniczych Giovanni Ravelli, byli pomysłodawcami całego przedsięwzięcia. Niestety Giovanni zginął w katastrofie lotniczej 11 sierpnia 1919. Dla upamiętnienia zmarłego towarzysza na logo nowopowstałej firmy wybrano orła z rozpostartymi skrzydłami, który nawiązuje do lotniczej przeszłości założycieli.

Pierwszym „seryjnym” motocyklem był legendarny Normale. Następnie mnóstwo udanych modeli, takich jak Guzzi GT z 1928, o pseudonimie „Norge”, czy Airone 250 z 1939, przez ponad 15 lat będący najbardziej rozpowszechnionym „średniakiem” we Włoszech. Od samego początku mocne było też zaangażowanie fabryki w sport. Zaowocowało to już w 1921 zwycięstwem w prestiżowym Targa Florio. Zwycięstwo to rozpoczęło imponującą serię sukcesów. Do roku 1957, kiedy to Moto Guzzi zdecydowało się na rezygnację ze startów w mistrzostwach świata, firma zdobyła 14 tytułów mistrza świata i 11 Tourist Trophy.

Po wojnie, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku Guzzi rozpoczęło produkcję małych motocykli, takich jak Guzzino 65, będące „hitem” sprzedaży w całej Europie. Później powstał legendarny Galletto (1950) i Lodola 175 (1956).
Widząc potrzebę i możliwości rozwoju, Moto Guzzi jako pierwszy producent na świecie (1950) zbudował w fabryce w Mandello del Lario tunel aerodynamiczny. Korzystając z niego, zespół inżynierów i projektantów Umberto Todero, Enrico Cantoni i Giulio Cesare Carcano stworzył genialne motocykle na czele z Otto Cilindri. Ta wyścigowa pięćsetka o ośmiu cylindrach w układzie V rozwijała prędkość maksymalną 285 km/h.

Z końcem lat 60-tych Moto Guzzi wprowadziło do swoich motocykli silnik V2 o kącie rozwarcia cylindrów 90 °; silnik ten w niedługim czasie staje się cechą charakterystyczną produktów z Mandello del Lario. Z tym silnikiem na drogi wyjeżdżają z fabryki takie legendarne motocykle jak: V7 Special, V7 Sport, California oraz Le Mans.

Idąc za ciosem, Guzzi wprowadziło do produkcji także mniejsze pojemności tego silnika, montując je w modelach V35 i V50. Lata 70- te to także wprowadzany do większości modeli zintegrowany układ hamulcowy z trzema tarczami hamulcowymi.

Bogatą paletę modeli w latach osiemdziesiątych uzupełniają modele TT (tutto tereno), będące jedynymi obok BMW motocyklami na bezdroża, napędzanymi wałem kardana. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych oferta fabryki obejmuje między inny mi motocykl Daytona RS, będący najszybszym seryjnym motocyklem napędzanym wałem (240 km/h), przepiękny muscle bike Centauro, oraz duże turystyczne enduro Quota.

Z początkiem lat 2000 oferta obejmuje następcę Centauro- model V11, znane od lat Nevada i California i nową 750-ka, model Breva.

W dniu 30 grudnia 2004 r. Moto Guzzi stało się częścią Grupy Piaggio, europejskiego lidera w branży motocyklowej i jednego z największych producentów jednośladów na świecie.

Wejście w skład tak potężnego koncernu zaowocowało znacznym zwiększeniem oferty modelowej w przeciągu następnych lat.

Już w 2005 przedstawiono model Breva 1100, wspaniały motocykl w segmencie naked, który stał się punktem wyjścia dla całej rodziny motocykli łączących niepowtarzalny styl z wygodą i funkcjonalnością godną motocykli turystycznych. We wrześniu 2005 uruchomiono produkcję legendarnego już modelu Griso, który do dnia dzisiejszego wzbudza zachwyt nie tylko wśród motocyklistów. Oba modele już w 2006 roku można było zakupić także z silnikiem 877 ccm.

W maju 2006 roku, do produkcji wchodzi Norge 1200. Guzzi modelem tym powraca do klasy dużych motocykli turystycznych, z pełną osłoną kierowcy przed warunkami atmosferycznymi, komfortowym zawieszeniem oraz luksusowym wyposażeniem. Nowy jest też silnik o pojemności 1200 ccm. W ramach światowej promocji modelu, w lipcu 2006 r. zostaje zorganizowana wyprawa na Nordcap na dystansie 4429 km wzdłuż drogi, którą w 1928 roku przebył brat głównego konstruktora fabryki, inż.Giuseppe Guzzi na modelu GT 500.
Również w 2006 roku przedstawiono model 1200 Sport, który jest klasycznym nakedem, jednak w stosunku do Brevy motocyklem o bardziej sportowym charakterze.

Na rok 2007 Mandello przygotowało kolejne nowości. Już pod koniec 2006 roku, z okazji 64.edycji EICMA Milan Show, Moto Guzzi prezentuje udoskonalonego Griso – 8V. Otrzymał on poza nowoczesnym czterozaworowym silnikiem m.in. radialnie mocowane zaciski hamulcowe. Silnik jego to najmocniejsza wersja „Quattrovalvole” o mocy 110 KM. Nowością jest też Bellagio, niestandardowy cruiser zasilany przez dwucylindrowy silnik o pojemności 944 ccm i mocy 75 KM. Niska waga, wspaniałe właściwości jezdne i hamulce stawiają go na szczycie segmentu.

W lutym 2007 roku, w czasie corocznego kongresu organizowanego dla importerów marek grupy, Piaggio ujawniło istnienie nowego projektu Moto Guzzi – dużego enduro o nazwie Stelvio.

W dniu 26 marca 2007 roku, nad jeziorem Como, Moto Guzzi udowodniło po raz kolejny, że potrafi dotrzymywać obietnic: kilka miesięcy po wystawie EICMA zaprezentowało dla wysłanników prasy ostateczną wersję Bellagio, a we wrześniu Griso 1200 8V.
EICMA 2007 zaskoczyła publiczność nowościami z Mandello del Lario: wspomnianym wcześniej Stelvio 1200 8V i nowością w segmencie 750 ccm, modelem V7 Classic.

W następnych latach pojawiają się nowe wersje znanych już motocykli, czyli Stelvio NTX, Griso S.E i V7 Café.
Odnotować należy także dwa ważne wydarzenia:

Zwycięstwo w przetargu na dostawę 35 Moto Guzzi Norge GT dla berlińskiej policji, nie tyle dające konkretne zyski, co znaczące pod względem prestiżu.

Prestiżowe także było zwycięstwo w kategorii prototypów na odbywającej się pod koniec 2009 roku, 67. Międzynarodowej Wystawie Motocykli w Mediolanie. Moto Guzzi podbiło serca jury, prezentując trzy futurystyczne prototypy zaprojektowane przez Miguela Galluzzi i Pierre Terblanche: V12LM, V12 i V12 Strada X.

Rok 2011 to przede wszystkim 90-te urodziny fabryki z Mandello del Lario.

Do produkcji weszły nowe wersje modeli Norge i Stelvio, oraz wersje specjalne znanych już modeli, pokazane ze względu na okrągły jubileusz.

2012 rozpoczął się pod znakiem nowej serii V7, z nowym, znacznie wydajniejszym silnikiem.

W tym czasie pojawiają się pierwsze zdjęcia Californi 1400 będącej krokiem milowym fabryki z Mandello del Lario.

 

Jeszcze przed jego prezentacją, która odbyła się w listopadzie 2012 roku na targach motocyklowych EICMA, nowa Moto Guzzi California przyciągnęła uwagę miłośników motocykli na całym świecie. Wyrafinowany styl i najnowocześniejsza technologia charakteryzują ten wyjątkowy model. California 1400 pokazana została w dwóch wersjach Touring i Custom, które reprezentują różne charaktery.
W roku 2015 motocyklowy świat zaskoczony został przez nowości takie jak V7 II, pierwszy motocykl w klasie z ABS, kontrolą trakcji i 6-biegową skrzynią oraz modele Audace i Eldorado, które poszerzają ofertę dużych cruiserów z silnikiem 1400.

A już w tym roku następne nowości: V9 i MGX-21 Flying Fortress
Ta historia trwa…